wtorek, 29 stycznia 2013

Przepis na pyszny chleb razowy / wholemeal bread

Dziś będzie o chlebie. Ciągle prosicie mnie o ten przepis wiec muszę się zmobilizować i bardzo dobrze bo dzięki temu upiekłam dziś mój ulubiony chleb razowy. Przepis jest stary jak świat. Ten chleb robiła moja babka, mama a ja z braku czasu kupuję z sklepie. No nie, bez przesady czasami piekę i bardzo żałuję, że tak rzadko bo chlebuś jest naprawdę pyszny.

Taki chleb to pychotka



Przepis na chleb razowy:


  • 1 kg maki razowej pszennej
  • 1/2 l wody lub serwatki (o to teraz trudno )
  • 3 dkg drożdży
  • 2 dkg cukru
  • 1 dkg soli
  • 1 łyżka miodu naturalnego oczywiście
  • 5 dkg margaryny
Mąkę wsypać do miski i ogrzewać, z drożdży wody, cukru, miodu i łyżki mąki zrobić zaczyn i zostawić do wyrośnięcia, połączyć z mąką w misce, wrobić gładkie ciasto, przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce. Gdy podrośnie dodać sól i ewentualnie trochę wody by wyrabiając ciasto odchodziło od ręki. Ciasto powinno być dość luźne. W czasie gdy ciasto ponownie rośnie przygotować foremki - korytka. Wysmarowane tłuszczem i oprószone mąką formy wypełniać ciastem do 3/4 ich wysokości. Górę ciasta wyrównać zwilżoną dłonią, przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia. Chleby wypiekać w 200 - 220 stopniach sprawdzając patyczkiem. Po upieczeniu wyjąć chleb z foremek i przesmarować słodką wodą dla nadania chlebusiowi połysku. Studzić bardzo powoli. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz